Leonardo Da Vinci – taiteen ja tieteen nero
![]() |
Leonardo da Vincin omakuva noin vuosilta 1512-1515. Punaliitu. Kuva: Wikipedia |
Hyvin eletty elämä on pitkä elämä. Jos tätä viisautta pidettiin mittapuuna, sen kirjoittaja eli itse vuosisatoja, ei vain yhtä elämää, vaan kymmenen. Leonardo da Vinci ei nimittäin ollut ainoastaan maalaustaiteen kultaisen kauden suurimpia mestareita, vaan myös tieteellinen yleisnero.
Hän syntyi siinä oman aikamme aamun sarastuksessa, jota nimitämme renessanssiksi. Hän aavisti tai oivalsi paljon sellaista, minkä selittämiseen tieteeltä kului vielä 400 vuotta. Hänen huomattavimmat keksintönsa olivat hänen muistiinpanojensa katkoissa melko pitkään. Ne hajaantuivat hänen kuoltuaan eri puolille - kenties puolet niistä on kadonnut ikiajoiksi. Ne olivat keräilijöiden himoitsemia, eivät niinkään arvokkaan sisaltönsa vuoksi kuin siksi, että tämä suurmies oli omakätisesti ne kirjoittanut. Hänen käsialansa oli todella omalaatuinen, sillä hän oli vasenkätinen ja kehitti erikoisen tavan kirjoittaa oikealta vasemmalle. Jotta hänen kirjoitustaan voitaisiin lukea, on käytettävä apuna peiliä. Merkittävää kyllä, Leonardo pystyi myöhemmällä iällään käyttämään molempia käsiään yhtä taitavasti.
Leonardo da Vincin äiti Caterina oli talonpoikaistyttö ja isä Piero da Vinci, notaari. Leonardo syntyi Anchianossa 15. 4.1452. Estääkseen poikaansa naimasta halpasyntyistä Caterinaa Pieron vanhemmat kiiruhtivat naittamaan hänet hyvästä perheestä olevan tytön kanssa. Ajan tavan mukaan Piero da Vinci osti 'rakkaudenlapsen' sen äidiltä ja otti Leonardon lailliseksi pojakseen.
Ensimmäisinä elinvuosinaan Leonardo oli perheen ainoa lapsi, ja häntä hemmoteltiin sen mukaisesti. Poikkeuksellisen kauneutensa ja eloisan älynsä ansiosta hän sai helposti anteeksi virheensä, jotka säilyivät hänen luonteessaan läpi elämän - poikamaisen vallattomuutensa, rajattoman itseluottamuksensa ja haaveellisuutensa.
Poika varttui Firenzen lähistöllä sijaitsevalla sukutilalla ja vaelteli paljon luonnossa. Seudun pinjat ja mutkittelevat purot, siintävät vuorenhuiput ja hennot niittykukat painuivat lähtemättömästi hänen mieleensä ja ikuistuivat myöhemmin hänen maalaustensa taustalla olevissa ihanissa maisemissa. Hän piti musiikista ja soitti erinomaisesti. Runot kohosivat vaivattomasti hänen kielelleen. Elämä kaikissa ilmenemismuodoissaan oli hänen opettajansa.
Äitiään Leonardo ei saanut milloinkaan nähdä, mutta hän tiesi tästä
kyllä. Tukahdutettu kaipuu piinasi Leonardoa ja puhkesi lopulta kau neimpaan ylistykseen, mitä madonnan jalkojen juureen on milloinkaan laskettu. Hän ei koskaan saanut kokea äidinrakkautta eikä itse tuntea pojan rakkautta äitiin, ja hän etsi taiteessaan maailman kauneimpia aarteita - suurisilmäisiä kukkasia ja kirmailevia karitsoita, pikkulintuja ja jalomuotoisia puita ja kallioita - ilahduttaakseen Marian käsivarsilla istuvaa lasta.
Huomatessaan poikansa taiteelliset lahjat Piero da Vinci pani hänet
oppipojaksi firenzeläisen Verrochion ateljeehen. Verrocchio oli monipuolinen mies ja perehtynyt kaikkiin niihin aloihin, joiden mestariksi Leonardo oli kohoava - musiikkiin, maalaukseen, kuvanveistoon, arkkitehtuuriin, geometriaan, biologiaan - ja oppipoika viihtyi. Verrocchion ateljeessa kävi monia nuoria taiteilijoita - muiden muassa muuan Sandro Botticelli - ja he olivat siellä kuin kotonaan. Heistä tuli Leonardon parhaita ystäviä. Nuori da Vinci nähtiin usein Firenzen palatseissa ja kirkoissa tai. opiskelemassa etevimpien matemaatikkojen sekä tähti-. ja maantieteilijöiden johdolla; hän imi ahnaasti itseensä heidän opetuksensa. Hän puhui myös mielellään ja seisoi ylväänä torilla pitäen suureellisia ja mielikuvituksellisia puheita tunnelien kaivamisesta vuorten alitse tai talojen siirtämisestä kaupungin halki; kuulijakuntanaan hänellä oli puoleksi ihaileva, puoleksi pilkallisesti naureskeleva väkijoukko.
Leonardo tutki matematiikkaa ja fysiikkaa, kasvitiedettä ja anato miaa, eikä vain harrastuksena, vaan vakavissaan, eräänä taiteensa osana. Hänen mielestään taiteen ja tieteen välillä ei ollut eroa; hänelle ne olivat vain kaksi eri tietä, joita kulkien voi oppia tuntemaan Jumalan luomisihmeet.
Maalarina Leonardo peitti kylmät ja karut tosiasiat kauneuteen. Hänen verraton tekninen taitonsa oli vain osa hänen taitoaan; hän maalasi rakkauden kiihkolla. Rakkaus elämään näkyy hänen luonnoslehtiöidensä sadoilta lehdiltä. Samalla lehdellä voi olla sekä tappavien ja kuolevien sotilaiden vääristyneitä piirteitä että rukoukseen polvistunut nuori nainen. Yhtenä hetkenä hän vangitsi kerjäläisen kaulajänteiden kireän tuskan, seuraavana leikkivan lapsen riemun. Kerrotaan, että hän saattoi seurata kauniita tai irvokkaan näköisiä ihmisiä koko päivän tutkiakseen heitä. Hän kävi sairaaloissa nähdäkseen vanhusten kuolevan ja oli aina paikalla, kun rikollinen hirtettiin. Hän pysähtyi katsomaan lapsen viatonta ahneutta äidin rinnoilla, ja salaa - sillä sitä pidettiin sopimattomana
hän leikkeli ruumiita, jotta hänen siveltimensä osaisi täsmällisesti vangita kankaalle 'jumalaisen sopusuhtaisuuden'.
Tosiasiassa Leonardo uhrasi anatomiaan enemmän aikaa kuin mihinkään muuhun tieteen alaan. Hän selvitti lihasten toimintatavan ja osoitti, että silmä on linssi. Samoin hän todisti, että sydän on hydraulinen pumppu ja että sydän ja valtimo sykkivät samaan tahtiin. Monien sairaaloissa tekemiensä havaintojen perusteella hän päätyi siihen toteamukseen, että vanhojen ihmisten kuoleman syynä useimmiten oli verisuonten seinämien kovettuminen.
Lorenzo di Medici, liikanimeltään Il magnifico (loistava) suositteli kuitenkin 30-vuotiasta Leonardoa Il moroksi (mauriksi) kutsutulle Lodovico Sforzalle harpunsoittajana. Petollinen, häikäilemätön ja julma Sforza oli Milanon tyranni. Luettuaan Leonardon suosituskirjeen hän nyökkäsi; sellaiselle miehelle hänellä olisi käyttöä. Tämä da Vinci väitti nimittäin konstruoineensa kevyen, kuljetettavan sillan, jota voitiin käyttää ajettaessa vihollista takaa; hän väitti keksineensä imupumpun, jolla voitiin tyhjentää piiritetyn linnan vallihauta; hän väitti erikoistuneensa jättilaistykkien valamiseen ja suunnitelleensa itsestään liikkuvan hyökkäysvaunun, joka voi raivata tietä jalkaväelle! Da Vincin muistiinpanot osoittavat, että hän sotatieteilijänä oli melkein kypsä toiseen maailmansotaan. Hän pystyi valamaan tykin, jonka kolmestakymmenestäkolmesta putkesta yksitoista voitiin laukaista samanaikaisesti. Hän konstruoi kartionmuotoisia kranaatteja, kartesseja ja srapnelleja. Hän valmisti aikasytyttimin varustettuja sytytyspanoksia, hän luonnosteli kaasupommeja ja kaasu naamareita, hän nosti tykit pyörille ja keksi tuliaseiden takaaladattavan lukon.
Muutettuaan aurinkoisesta Firenzestä epäystävälliseen Milanoon Leonardo havaitsi velvollisuuksiinsa kuuluvan sekä vesijohtojen vetämisen herttuattaren kylpyhuoneeseen että Il moron kauniin ja korskean rakastajattaren muotokuvan maalaamisen. Hän rakennutti kaupunkiin myös kanavajärjestelmän ja laati suunnitelmia - joita ei milloinkaan toteutettu - liikenteen ohjaamiseksi kaupungin halki kahdessa tasossa olevia läpikulkuteitä pitkin. Koska hän oli linnoitusasiantuntija, hänet lähetettiin Alpeille varustamaan alppilaaksot pohjoisesta tulevia maahantunkeutujia vastaan. Siellä, ihanassa Engadinissa, hän näki jyrkkiä rinteitä syöksyvien, kohisevien purojen heittävän ilmaan vesiusvaa, tutki kallioiden poimuttuneita kerrostumia ja poimi nöyrin käsin jyrkänteiden kukkia ja saniaisia ikuistaakseen ne tauluihin, joissa ne yhä elävät.
Näistä kokemuksista ja lapsuuden muistoista syntyi Luolamadonna, jonka maisema ja kukat kesyttömällä sulollaan koristavat rakastettavan äidin, joka on kaunis kuin unelmien enkelit, sekä pienellä kädellään Johannesta siunaavan Jeesus-lapsen pyhimyksenhohdetta.
Taulun oli tilannut eräs milanolainen veljeskunta vaivaisesta 20 tu kaatin hinnasta. Valmis työ oli Leonardon mielestä satojen tukaattien arvoinen, mutta munkit vetosivat sopimukseen. Leonardo piti maalauksensa, munkit nostivat oikeusjutun, ja Leonardo riiteli heidän kanssaan oikeudessa melkein 20 vuotta. Lopulta Ranskan kuningas osti maalauksen ja ripusti sen Pariisissa sijaitsevaan linnaansa Louvreen. Munkkeja lepyttääkseen Leonardo teki avustajineen taulusta jäljennöksen, ja se on nykyään näytteillä Lontoon National Galleryssa.
Pyhän ehtoollisen, aikanaan maailman huomattavimman maalauksen, Leonardo maalasi erään luostarin ruokasalin seinään kalkkirappaukselle, joka ei ollut sopiva värien pohjaksi. Kahdessakymmenessä vuodessa kosteus ja värien hilseily olivat jo vahingoittaneet maalausta. Sitten seinään tehtiin häikäilemättä ovi, ja Napoleonin hurjat sotilaat huvittelivat ampumalla pilkkaan Kristusta ja apostoleja. Monet 'entistäjien ' sukupolvet ovat sen jälkeen vääristelleet maalausta. Viimeisin ja paras entisöiminen on luultavasti palauttanut maalauksen melko lähelle alkuperäistä, mutta ellei olisi olemassa Leonardon luonnoksia ja muiden taiteilijoiden alkuaikoina tekemiä jäljennöksiä, tietäisimme kovin vähän Pyhän ehtoollisen synnyttäneestä näkemyksestä tai siitä, kuinka kiihkeästi se hahmottui. Jokaisen 'Leonardon' menetys - ja monta on joutunut hukkaan - on suuri onnettomuus, sillä hän teki valmiiksi hyvin harvoja maalauksia, vaikka luonnoksia ja harjoitelmia onkin tuhansittain. Kun hän sitten ryhtyi maalaamaan, hän saattoi työskennellä päiväkausia syömättä juuri mitään. Toisinaan hän taas saattoi istua kankaan edessä tuntikausia tehden vain pari kolme siveltimenvetoa. Seuraavana aamuna hän kenties pesi nekin pois ja aloitti alusta. Emme tiedä, pitikö hän ainoatakaan työtään valmiina ja täydellisenä. Siitä ehkä johtuukin, ettei hän juuri koskaan signeerannut töitään.
Samalla kun Leonardo loi kuolemattomat maalauksensa, hän uneksi tieteen maailmanvalloituksesta tavalla, jolla tuskin yksikään kuolevainen on uneksinut. Taivaankansi ei rajoittanut hänen ajatustensa lentoa, eikä meri ollut hänelle liian syvä. Mielikuvituksensa siivin hän tunkeutui kumpaankin varmana siitä, että jonakin päivänä hän itsekin näkisi ajatustensa toteutuvan.
Pohtiessaan keinoa ilman valloittamiseksi hän tutki lintujen lentoa, keksi, miksi ne kohoavat vastatuuleen ja ymmärsi, kuinka sulkien limittäisyys auttoi niitä nousemaan nopeammin . Kokeillessaan paperimalleilla hän tajusi ‘syöksykierteen’, ‘putoavan lehden’, ‘suoran syöksyn’ ja ‘silmukan’ ja pystyi antamaan yksityiskohtaisia ohjeita siitä, miten niistä voitiin selviytyä.
Leonardon varhaisimmat lentokoneluonnokset muistuttavat milloin sudenkorentoja, milloin lepakoita. Hän kuvitteli, että siipien täytyy liikkua, ja siksi hän suunnitteli nahkaisen rungon. Koska ei tunnettu mitään ulkopuolista voimanlähdettä, hän kuvitteli lentäjän itsensä makaavan mahallaan ja soutavan ilmojen halki siivillään kuin airoilla.
Leonardo da Vinci myös ensimmäisenä ihmisenä keksi potkurin periaatteen. Hänen luonnoksessaan potkuri on sijoitettu vaakasuoraan, ja runko riippuu sen alla kuin helikopterissa. Aluksi hän ajatteli, että lentäjä pyörittäisi potkuria polkimin. Mutta myöhemmissä pahvimalleissaan hän käytti tiukalle kierrettyä jousta voimanlähteenä. Sellainen. lentokone olisi kohonnut suoraan ylöspäin, kuten da Vinci kuvittelikin. Hänen teoriansa olivat oikeita, mutta koska hänellä ei ollut kevyttä, voimaa tuottavaa konetta, hän ei saanut koskaan nähdä niiden toteutuvan.
Yhden lentoyrityksen hän lienee kuitenkin tehnyt jonkinlaisella liidokilla. Se rakennettiin korkean rakennuksen katolla äärimmäistä turvallisuutta noudattaen ja täysin salassa ulkopuolisilta. Ainoan vuosisatojen läpi kantautuneen todistuksen mukaan se sai lentokasteensa mahdollisesti da Vincin itsensä lennättämänä. Lento kuitenkin epäonnistui, eikä Leonardo ilmeisesti enää tehnyt uutta yritystä. .
Leonardo piirsi koottavia, siirrettäviä taloja, valssilaitoksia, kehruukoneen ja ruoppaajan . Hän keksi laitteen, jonka nykyään tunnemme differentiaaliruuvina, ja anemometrin eli tuulimittarin. Hän suunnitteli sukelluskellon ja pelastusvyön. Hän laati suuren, veden alla uivan aluksen piirustukset, mutta tuhosi ne. Sillä, kuten hän sanoi, ihmisten sydämissä on niin paljon pahuutta ettei heille voi uskoa sellaista salaisuutta; sitä voitaisiin käyttää 'salamurhiin' meren pohjassa!
Ensimmäisenä tiedemiehenä Leonardo ymmärsi, että fossiilit ovat eläinten jäänteitä, jälkiä niiltä ajoilta, jolloin niitä sisältävät kivilajit olivat vielä kerrostumia meren pohjassa. Sillä maailma oli paljon vanhempi kuin 5000 vuotta, hän selitti ihmisille. Hänen uraauurtavat geologiset tutkimuksensa saivat hänet vakuuttumaan siitä, että Arnojoelta oli täytynyt kulua 250 000 vuotta muodostaa liejustaan Firenzen ympärillä olevat hedelmälliset tasangot.
Sata vuotta ennen kaukoputken ja Galilein aikaa da Vinci esitti ajatuksen, ettei maapallo ole maailmankaikkeuden keskipiste, vaan liikkuu Auringon ympäri ellipsin muotoista rataa pitkin; että Maa on vain kiertotähti, jonka merkitys aurinkokunnassa on yhtä vähäinen kuin Kuun merkitys Maalle; että tähdet ovat kaukaisia maailmoja' suunnattoman paljon suurempia kuin miltä ne näyttävät, ja että Aurinko on vain yksi niistä. Leonardo hipaisi jopa atomiteoriaa. Mihin se voi meidät johtaa, sen hän ennusti kirjoittaessaan : "Maasta on tuleva se mikä valtavalla pamahduksella huumaa kaiken ympärillä olevan, ja ihmiset vaipuvat kuolleina maahan sen henkäyksen osuttua heihin, ja se tuhoaa linnoja ja kaupunkeja. Ja ihmiset uskovat näkevänsä taivaalla uuden tuhon, ja sieltä sinkoaa liekkejä maahan."
Ei ihme, että silmät, jotka näkivät niin paljon, näyttivät väsyneiltä!
Leonardon vuodelta 1510 peräisin olevasta omastakuvasta päätellen hän oli 58 vuoden ikäisenä vanha mies, kunnioitusta herättävä ja viisas, mutta turhat kuvitelmat olivat karisseet. Oli kuin ne monet elämät, jotka hän yritti pusertaa yhteen ainoaan ihmisikään olisivat kuluttaneet hänet loppuun. Hänen oli ollut_ pakko paeta Milanosta ranskalaisten vallattua kaupungin ja karkotettua Sforzan perheen. Hän selviytyi Mantuaan, vaelsi Venetsiaan, vietti onnettoman ajanjakson Roomassa, palasi Firenzeen ja vihdoin .Milanoon, kun vaara oli ohi. Il moro oli viimeisinä vuosina jättänyt hänen palkkansa maksamatta. Ollessaan jälleen .Milanossa hän sai tyytyä tilapäiviin insinöörintehtäviin, ja silloin tällöin hän sai muo
tokuvatilauksen.
Muuan noista tilauksista oli Lisa Gherardinin, firenzeläisen Messer Giocondon vaimon muotokuvan maalaaminen, ja tuon Leonardon viimeisen suuren muotokuvan me tunnemme Mona Lisana tai La Giocondana. Vaikka Mona Lisa on varakas maailmannainen, hän on pukeutunut mustiin, eikä hänellä ole ainoatakaan korua - hän suree vasta kuollutta lastaan. Hän oli 21-vuotias alkaessaan istua mallina, mutta kun Leonardo sai muotokuvan valmiiksi, oli neljä vuotta ehtinyt vierähtää. Mona Lisa, joka ei ole niinkään elävän naisen kuva kuin haavekuvan henkilöitymä, hymyilee arvoituksellisesti jollekin näylle, jonka hän näkee katsojan oikean olkapään takana.
Se miksi muotokuvaa ei koskaan toimitettu tilaajalle, on myös jäänyt
arvoitukseksi. Saatuaan Ranskan kuningas Frans I:ltä kutsun asettua asumaan Ranskaan Leonardo da Vinci vei sen mukanaan kalleimpana aarteenaan. Myöhemmin kuningas osti maalauksen 12 000 frangilla ja asetti sen linnaansa Louvreen.
Leonardo saavutti eläessään arvostusta, joka oli tosin lämpimämpää mutta vähäisempää kuin nykyään. Meidän tuntemaamme syvää kunnioitusta vastaavaa arvonantoa tieteellisten ansioittensa vuoksi hän ei likimainkaan saanut osakseen omana aikanaan. Taiteilijana häntä luonnollisesti arvostettiin suuresti. Ei häneltä silti kilpailijoita puuttunut;
eliväthän samaan aikaan Botticelli, Raffaello ja Michelangelo. 1400-luvun taidetta rakastavat firenzeläiset seurasivat häntä kuitenkin suurin joukoin, ja kun hän näytti heille jonkin luonnoksensa, ihastus oli yhtä suuri kuin meidän aikanamme elokuvatähden näyttäytyessä. Leonardo oli aikansa ihanne.
Sisimmässään hän oli silti yksinäinen mies. Hän ei luultavasti koskaan
Tavannut ketään, jota hän olisi voinut pitää vilpittömästi vertaisenaan. Viimeiset elinvuotensa Leonardo vietti rauhaisesti Amboisen lähellä Keski-Ranskassa. Vieraat välttivät katsomasta hänen halvaantuneita käsiään, sillä hänen ajatuksensa olivat yhtä loistavan teräviä kuin ennenkin. Hän pursui uusia suunnitelmia - kanavien rakentamiseksi, joissa olisi mahtavia sulkuja - sekä monia muita, jotka löydämme hänen muistiin panoistaan. Hänen keskustelunsa eivät koskaan olleet olleet monipuolisempia, käytöksensä kohteliaampaa tai hymynsä ymmärtäväisempi.
Kenties itsensä kuoleman kasvoilla oli tuo sama hymy - tuo salape-räisyyden ja selvänäköisyyden valo jonka Leonardo da Vinci ainoana maalarina on tavoittanut - sen saapuessa noutamaan häntä toukokuun 2. päivänä vuonna 1519.
Pariisissa
Louvren taidemuseossa säilytettävä Mona Lisa on yksi Leonardo da Vincin
tunnetuimmista maalauksista. Viimeinen
ehtoollinen on da Vincin merkkiteoksia. Taideteosten
lisäksi Leonardo da Vinci teki tieteellisiä tutkimuksia muun muassa ihmisen
anatomiasta.
Kommentit
Lähetä kommentti