Vantaan kallis ratikkahanke -mielipide

Kirjoittajan mielestä Vantaan tulisi kalliin ratikkahankkeen sijasta keskittyä taloutensa tervehdyttämiseen ja kunnallisveronsa alentamiseen. Havainnekuva: Vantaan kaupunki


 

Vantaalle suunnitellaan pikaraitiotietä, joka johtaisi kaupungin itäosista lentoasemalle. Hankkeen alustava kustannusarvio on noin 400 miljoonaa euroa, johon valtio osallistuisi 30 prosentin osuudella.

 

Toivottavasti asiasta päättävät ovat perehtyneet taloustieteen Nobelilla palkitun Daniel Kahnemanin tutkimuksiin, joissa tämä käsittelee suuria, usein epärealistisiksi osoittautuneita infrastruktuurihankkeita.

 

Kahneman on tutkinut raideliikennehankkeita maailmanlaajuisesti 30 vuoden ajalta. Yli 90 prosentissa raideliikennehankkeita matkustajaennusteet osoittautuivat todellisuutta optimistisemmiksi. Matkustajaennusteet, joilla hankkeita perusteltiin, olivat keskimäärin yli 100 prosenttia korkeammat kuin toteutuneet matkustajamäärät. 

 

Kuten yleensä julkisissa rakennushankkeissa, Kahnemanin laajassa otoksessa ratahankkeiden kustannukset ylittivät budjetit reilusti, keskimäärin 45 prosentilla. Tällä laskukaavalla Vantaan pikaraitiotien kustannusten voi ennustaa nousevan pitkästi yli puolen miljardin euron.

 

Ratikkahankkeen perusteluissa on muun muassa esitetty pikaraitiotien houkuttelevan kuntaan hyviä veronmaksajia, mikä kuulostaa vitsiltä. Odotan mielenkiinnolla, kuinka moni potentiaalinen nettoveronmaksaja on halukas muuttamaan Vantaalle ja vaihtamaan Mersunsa ja Teslansa virtsalta haisevaan ratikkaan.

 

Pikaraitiotien on myös esitetty piristävän kehitystä kaupungin nuupahtaneissa itäosissa. Tässä on tosin unohtunut se vaara, että pahoinvointi voi levitä kaupungissa ratikan mukana yhä laajemmalle.

 

Ymmärrän, että joidenkin kaupunginvaltuutettujen ja virkamiesten näkökulmasta ratikkahanke voi näyttää houkuttelevalta. Puuhastelu jonkin uuden parissa on aina jännittävämpää kuin arkinen aherrus valtuustossa ja lautakunnissa. Työryhmissä on hauskaa miettiä vaikka ratikoille iloisia värejä, ja parhaassa tapauksessa voi päästä ulkomaille tutustumaan tarjouskilpailuun osallistuviin ratikkafirmoihin. Ja ovathan ratikkahankkeet kaiken kaikkiaan muodikkaita, osa punavihreää unelmaa.

 

Silti tuntuu, että velkaisella Vantaalla riittäisi tekemistä nykyisissäkin kehityshankkeissa ja koronaepidemian aiheuttamasta talouskriisistä selviämisessä. Valtuutetut voisivat vaikkapa miettiä, miten Vantaan nykyinen kunnallisveron taso saataisiin jollakin aikaperspektiivillä laskettua kilpailukykyiselle tasolle Helsinkiin, Espooseen ja Kauniaisiin verrattuna. Ahkeralle ahertajalle kotiosoite Vantaalla voi merkitä jopa tuhansien eurojen vuosittaista lisälaskua pelkästään korkeamman kunnallisveron muodossa.

 

Johannes Virtanen


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Media kärsi tappion Gazassa

Hamas on miljardibisnes

Media levitti valheita Gazan ”nälänhädästä” -WSJ