Suomalaisyritykset heräävat hitaasti tekoälyaikaan -kysely
![]() |
Digian toimitusjohtaja Timo Levoranta patistaa yrityksiä liikkeelle – tekoälyn hyödyntämisessä on kyse jopa koko suomalaisen yhteiskunnan kilpailukyvystä. |
Digian kyselytutkimus kertoo, että suomalaisorganisaatioissa on herätty tekoälyn mahdollisuuksiin, mutta etujoukon perässä suurimmalla osalla uupuvat vielä suunta ja suunnitelmat. Digian toimitusjohtaja Timo Levoranta patistaa yrityksiä liikkeelle – tekoälyn hyödyntämisessä on kyse jopa koko suomalaisen yhteiskunnan kilpailukyvystä.
Tekoälystä riittää puhetta, mutta onko siihen aidosti sitoutumista ? Vain 15 prosenttia vastaajista kertoo Digian kyselytutkimuksessa, että rahoitusta ja johdon sitoutumista tekoälyn käytön edistämiseen on "melko hyvin" tai "riittävästi" - toisin sanoen 85 prosentilla nämä uupuvat.
52 prosentissa organisaatioita datan
analysoinnin ja tekoälyn tuotoksia on hyödynnetty ainakin jonkin verran
päätöksenteossa ja toimenpiteissä. Loput 48 prosenttia kertoi, ettei heillä ole
vielä sellaista data- ja tekoälytekemistä, josta olisi aidosti hyötyä
liiketoiminnassa.
Kartoituksessa havaittiin ilahduttavasti, että vajaa puolet organisaatioista on
asettanut jonkinlaisia tavoitteita tekoälyn
käyttöön. Haasteena on, että vain kymmenen prosenttia seurasi tavoitteiden
toteutumista jollain tavalla – ja silloinkin seurannassa nähtiin olevan
puutteita. 52 prosenttia kertoi, ettei tekoälyn käytölle ollut asetettu
minkäänlaisia tavoitteita.
Kyselyyn vastasi 58 suomalaista
organisaatiota, jotka edustivat kattavasti erityyppisiä ja erikokoisia
yrityksiä sekä julkisen sektorin toimijoita.
Kypsyystasossa yritykset jakautuvat kolmeen ryhmään – varovaisten tilanne
jopa hälyttävä
Kysely pohjautui Digian tekoälyn maturiteettimalliin. Mallissa on hahmotettu 11
näkökulmaa tekoälyn hyödyntämiseen johdon sitoutumisesta ja visiosta
käytettävissä oleviin resursseihin, teknisiin kyvykkyyksiin ja eettisiin
toimintaohjeisiin. Ajatus on, että kaikki 11 kohtaa täytyy huomioida, jotta
tekoälyä on mahdollista hyödyntää menestyksekkäästi. Malli auttaa tunnistamaan
kehityskohteita sekä suunnittelemaan askeleita tekoälykyvykkyyksien
kasvattamisessa.
Maturiteetin perusteella vastaajat jakautuvat kolmeen ryhmään. Yhdeksän
prosenttia kuului edistyneempään etujoukkoon. Loput jakautuivat kahteen yhtä
suureen ryhmään: keskitason etenijöihin ja varovaisiin. Edelläkävijätkin ovat
vielä muutoksen alkuvaiheessa, sillä niiden keskimääräinen maturiteettitaso on
asteikolla yhdestä viiteen noin kolmosen tasolla.
Hälyttävänä voi pitää sitä, että noin 45 prosenttia vastaajista lukeutuu
varovaisten ryhmään, joka on aivan alkumetreillä maturiteettimallin kaikilla 11
osa-alueella.
Nyt on lähdettävä liikkeelle – johdon rooli on keskeinen
Tuloksista piirtyvää kokonaiskuvaa voi pitää huolestuttavana siltä kannalta,
että tekoälymurros on täydessä käynnissä, ja vuosi 2024 on monella tapaa
käännekohta.
”Tänä vuonna yritykset ottavat laajasti ensimmäisiä askeleita tekoälyn arjen
hyödyntämisessä. Vuonna 2025 tekoälyä levitetään organisaatioissa laajemmalle.
Varhaiset hyödyntäjät saavat tietenkin eniten etua, ja muut alkavat jäädä
jälkeen”, teknologiajohtaja Juhana Juppo Digialta toteaa.
”Tekoäly ja ylipäätään digitalisaatio ovat avainroolissa koko suomalaisen
yrityskentän ja yhteiskunnan kilpailukyvyn ja menestyksen rakentamisessa. On
koko yhteiskunnan kannalta oleellinen kysymys, miten organisaatiot hyödyntävät
uusia teknologisia mahdollisuuksia ”, toimitusjohtaja Timo Levoranta
sanoo.
Levoranta peräänkuuluttaa johdon roolia tekoälymurroksessa: muutosta täytyy
aktiivisesti johtaa ja viedä oikeaan suuntaan.
”Vuonna 2024 johdolla täytyy olla jo syvällisempääkin ymmärrystä siitä, mitä
tekoäly omalle liiketoiminnalle tarkoittaa. Käytännössä tämä edellyttää sitä,
että yrityksessä saadaan käyntiin ainakin jonkinlaista kokeilua tekoälyn arjen
hyödyntämisestä”, hän summaa.
”Tekoälyyn ei liity mystiikkaa, eikä odottelemaan kannata jäädä, sillä hyödyt
ovat saatavilla arkisista käyttökohteista jo nyt. Kokeilujen ja ensiaskeleiden
myötä löytyvät ne hyödyntämiskohteet, joissa tekoäly tuo suurimman arvon”,
Juhana Juppo sanoo.
Kysely toteutettiin loppuvuodesta 2023 kilpailun yhteydessä, jossa palkintona
oli Tekoälyn tiekartta -suunnittelutyö.
Digian tekoälykatsaus on luettavissa Digia.comissa.
Vuonna 2025 tekoälyä levitetään
organisaatioissa laajemmalle. Varhaiset hyödyntäjät saavat tietenkin eniten
etua, ja muut alkavat jäädä jälkeen, teknologiajohtaja Juhana Juppo
Digialta toteaa.
Lähde: Digia.com 9.2.2024
Ilkka J. Virtanen
Kommentit
Lähetä kommentti