Kauppalehden politiikan toimittajaksi Alberto Claramunt
![]() |
Alberto Claramunt. Kuva: AlfaTV |
Anna-Elina Perttula
Alberto Claramunt on nimitetty politiikan toimittajaksi Alma Talentin uutistoimitukseen ja Kauppalehteen. Uuteen tehtäväänsä hän siirtyy AlfaTV:n sisältöjohtajan paikalta. Claramunt aloittaa tehtävässä viimeistään joulukuussa.
”Lukijamme saavat rekrytoinnin myötä entistä parempaa politiikan analyysia ja tietoa päättäjiemme näkemyksistä talouspolitiikasta”, sanoo Kauppalehden vastaava päätoimittaja Arno Ahosniemi.
Claramuntilla on pitkä kokemus journalismista. Hän aloitti Kauppalehdessä pörssitoimittajana vuonna 1999 ja sittemmin seuranta-alue vaihtui politiikkaan. Vuonna 2003 hän siirtyi Aamulehteen. Claramunt on työskennellyt myös sanomalehti Kalevassa ja pitkän jakson Verkkouutisten päätoimittajana.
Claramunt suhtautuu innokkaasti paluuseen Kauppalehteen parinkymmenen muualla vietetyn vuoden jälkeen:
”Hienoa päästä pitkästä aikaa isoon taloon toimittajaksi ja keskittyä erityisesti politiikkaan ja talouspolitiikkaan.”
Talouspolitiikan osaaja
Claramunt nostaa tärkeiksi teemoiksi politiikan toimittajana paitsi ajankohtaiset aiheet kuten lähestyvät vaalivuodet ja sodan vaikutukset Suomen talouteen ja politiikkaan, myös pitemmän aikavälin ilmiöt, joita tulee pitää esillä:
”Yhteiskunnan talouskestävyys on tärkeä teema. Mitä poliitikot tarkoittavat kun he puhuvat hyvinvointiyhteiskunnasta? Kansalaiset aistivat, että ihan kaikkea ei voi enää luvata. Samoin taloudellisen toimeliaisuuden mahdollisuudet Suomessa, ja mitä siitä voidaan ammentaa taloudellisena ja poliittisena ilmiönä.”
Ahosniemi on samoilla linjoilla ja tyytyväinen siihen, että Kauppalehden lukijat saavat jatkossa vielä entistä laajempaa uutisointia talouden ja politiikan tärkeimmistä ilmiöistä:
”Talouspolitiikka, verotus, yrittämisen edellytykset, työllisyys ja julkinen velka ovat entistä tärkeämpiä kysymyksiä Suomen politiikassa. Alberto Claramunt on näiden teemojen huippuosaaja, ja kokemuksesta tiedän että hänen kykynsä löytää uutisia on vahva.”
Uutisoinnissa Claramut ei aio päästää poliitikkoja ja asiantuntijoita vähällä vaan hyödyntää vuosien aikana kertynyttä kokemustaan ja ammattitaitoaan saadakseen vastauksia myös hankaliin kysymyksiin.
”Toimittajien pitää edellyttää poliitikoilta osaamista ja haastaa heitä. Ei voi vain tyytyä otsikoihin ja selkokielisyyteen vaan vaaditaan poliitikoilta ja johtajilta taitoa ja tietoa siitä, mikä on heidän linjansa. Tämä vaatii toimittajilta paneutumista ja sitä, että ei anneta löysää poliitikoille”, Claramunt toteaa.
Artikkeli on julkaistu aiemmin Kauppalehdessä 7.10.2022.
Kommentit
Lähetä kommentti