Luottamus perheyrityksiin korkealla

Motonet sijoittuu kärkisijoille, kun suomalaisilta kysytään mieleen tulevia perheyrityksiä. Kuva: Motonet


 

Uusimman T-Median Luottamus&Maine -tutkimuksen mukaan suomalaiset luottavat perheyrityksiin. Perheyritykset nähdään vastuullisina, kotimaisina toimijoina, joilla on tärkeä rooli suomalaisessa yhteiskunnassa. Tutkimuksen mukaan suomalaiset valitsevat perheyritysten tuotteita ja palveluja, jos siihen olisi mahdollisuus. Näin kertoo jopa 65 prosenttia kansalaisista.

 

Perheyritysten kokonaismaine on kohtatalaisella tasolla (3.41) ja suuren yleisön tuki perheyrityksiä kohtaan on hyvällä tasolla (3.55), selviää T-Median Luottamus&Maine -tutkimuksesta. Arvion perheyrityksistä antoi tutkimuksessa 501 vastaajaa.

”Olen todella ilahtunut siitä luottamuksesta, jota kansalaiset tuntevat perheyrityksiä kohtaan. T-Median tutkimus osoittaa, että perheyritysten merkitys yhteiskunnassa tunnistetaan. Kasvollinen omistajuus, jatkuvuus ja sitoutuminen Suomeen puhuttelevat suomalaisia. Tämä antaa vankan valtuutuksen vaikuttaa kotimaisen omistajuuden puolesta”, korostaa Perheyritysten liiton toimitusjohtaja Minna Vanhala-Harmanen.

 

Perheyritys vaikuttaa kuluttajavalinnoissa

Luottamus perheyrityksiin ei näy vain suomalaisten asenteissa – se vaikuttaa myös arjen ostopäätöksissä. Tutkimuksen mukaan perheyritysten tuotteet ja palvelut herättävät selvästi keskimääräistä enemmän ostohalukkuutta. Jopa 65 prosenttia vastaajista käyttäisi perheyritysten tuotteita ja palveluja, jos siihen olisi mahdollisuus.

”Perheyrittäjyys on paitsi arvostettua, myös kilpailuetu”, painottaa Vanhala-Harmanen.

Alueellisesti tarkasteltuna perheyritysten maine on korkeammalla Pohjois- ja Itä-Suomessa, joissa perheyritykset koetaan myös merkittävinä työllistäjinä. Perheyritysten sidosryhmätuki on vahvaa kauttaaltaan koko Suomessa mutta suurinta sidosryhmätuki on Helsingissä ja Uudellamaalla. 

 

Työntekijät hakeutuvat mielellään perheyrityksiin

Motonet on suomalainen perheyritys, joka on osa Broman Group -konsernia. Perheyritys Motonet on lähes 50 tavaratalon verkosto, joka myy autojen ja moottoripyörien varaosia ja tarvikkeita, työkaluja, veneily- ja kalastustarvikkeita sekä kodin ja vapaa-ajan tuotteita. Yritys työllistää yli 1500 henkilöä Suomessa, Ruotsissa ja Virossa. T-Median Luottamus & Maine -tutkimuksessa Motonet sijoittuu kärkisijoille, kun suomalaisilta kysytään mieleen tulevia perheyrityksiä. Listalle nousevat myös Fazer, Kone ja Snellman.

”Suomalaisen perheyrityksemme identiteettiin kuuluu vahva halu olla osa yhteiskuntaa, kehittää toimintaa pitkäjänteisesti ja luoda työtä Suomeen. Olemme ylpeitä juuristamme suomalaisena perheyrityksenä. On hienoa huomata, että perheyrityksemme pitkäjänteisyyttä ja vastuullisuutta arvostetaan”, Motonetin toimitusjohtaja Marko Röytiö sanoo. Luottamus&Maine -tutkimuksessa nousee esiin myös se, että perheyrityksiin hakeudutaan mielellään töihin. Tämä havainto saa tukea Motonetista. ”Olemme huomanneet, että työnhakijat kokevat perheyrityksen houkuttelevaksi työnantajaksi”, Röytiö vahvistaa.

Lähde: Perheyritysten liitto ry 15.5.2025

 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Media kärsi tappion Gazassa

Hamas on miljardibisnes

Media levitti valheita Gazan ”nälänhädästä” -WSJ